Logo Motortrails.nl motorreizen

Vietnam Mekong Delta

Dag 1 – Amsterdam – Vertrek

Dag 2 – Aankomst - Ho Chi Minh City
Op de luchthaven van Ho Chi Minh word je opgehaald door een lokale contact persoon. Deze brengt je naar het hotel in het centrum van de stad. In het hotel ontmoet je de reisbegeleider. Tijdens het gezamelijke eten vertelde de reisleider meer over de details van de reis.

Dag 3 – Ho Chi Minh City – Cat Tien
Na de motoren opgehaald te hebben, rijden we op het drukste moment van de dag de stad uit. In het begin zijn de wegen overvol met brommertjes. Dit is een avontuur op zich. Aan de rand van de stad wordt het steeds drukker met vrachtwagens. Nadat we de stad zijn uitgereden volgen we tot de lunch nog de hoofdweg. Direct hierna rijden we een netwerk van smalle weggetjes in, aan de grens met het Cat Tien Nationaal Park. We nemen twee veerbootjes en rijden een paar lastige stukjes off-road.

Dag 4 – Cat Tien – Phan Thiet
Dit is de enige echte bergetappe van de reis. Na een klein veerbootjes rijden we het  berggebied van de centrale hooglanden in. We hebben prachtige uitzichten over het door een stuwdam gemaakt meer. In dit berggebied kom je verschillende volkeren tegen en zelfs een verdwaalde hmong uit het noorden. Vandaag gaat het vooral om de uitzichten. Aan het eind van de dag dalen we af naar de kust en overnachten hier.

Dag 5 – Phan Thiet – Vung Tau
Van  Phan Thiet tot de kustplaats Lagi volgen we smalle wegen langs de kust. Vlak voor de koffiestop in Lagi hebben we nog een paar kleine binnendoor weggetjes ingebouwd. Na de koffiestop volgen we tot de lunch de kustroute. Je merkt dat de prachtige kust van Vietnam is ontdekt door vooral binnenlandse investeerders. Het aantal strand resorts groeit erg snel. We proberen op tijd in de havenstad Vung Tau aan te komen, zodat je hier nog tijd hebt om naar het strand te gaan.  Vung Tau is de olie hoofdstad van het land; vooral Russische bedrijven zijn hier van oudsher (na de oorlog) aktief. Deze stad is daarom een echte havenstad, met veel café's, restaurants en nachtclubs.

Dag 6 – Vung Tau – Ben Tre
In de ochtend nemen wij de boot naar de Mekong Delta. De motoren worden via een smalle loopplank aan boord gereden en wij nemen plaats achterin de boot. De overtocht is 2,5 uur. Na aankomst merk je direct dat je in een ander deel van het land bent aangekomen. Dit is de Mekong delta. Het land is vlak en alles draait hier om water. We rijden bijna direct de smalle spoortjes door de rijstvelden in en steken met verschillende veerbootjes de zij-rivieren van de mekong over. Via smalle paadjes komen we uiteindelijk in de stad Ben Tre. Het is een levendige stad, met een drukke avondmarkt vlakbij ons hotel.

Dag 7 – Ben Tre – Long Xuyen
We beginnen  direct weer met smalle weggetjes langs de rivier. De volgauto kan de meeste tijd niet volgen. Voor lunch stoppen we in de plaats Vinh Long. Maar voor die tijd moeten we nog een aantal veerboten nemen. In de middag volgen we opnieuw smalle paadjes door rijstvelden en door kleine dorpjes, meestal zijn deze verhard maar een aantal zijn onverhard en lastiger als het geregend heeft. Ook nemen we tientallen kleine bruggetjes mee. Aan het eind van de middag komen we aan in de grotere plaats Long Xuyen. Op het eerste gezicht lijkt hier niet veel te beleven. Maar als je dichterbij de rivier komt, is het een drukje van belang.

Dag 8 – Long Xuyen – Chau Doc
We nemen direct de veerboot naar een eiland in de mekong rivier. Hier volgen we een smal pad tot de volgende veerboot en vervolgen onze weg weer via smalle paadjes. Na de derde veerboot bezoeken we een baksteen fabriek. Na de vierde veerboot stoppen we voor een koffie op de lokale markt. Dan volgt een prachtig onverhard pad langs een kanaal. In dien we na aankomst in Chau Doc nog tijd hebben, kunnen we een boottocht maken naar de drijvende dorpen.

Dag 9 – Chau Doc – Ho Chi Minh City
Na een paar grote veerboten volgen we nog een prachtige route over smalle paadjes. Ook hier weer die talloze bruggetjes en vrolijke mensen. We kunnen we niet genoeg van krijgen. Na de lunch komen we op de grotere weg naar de grote stad. En vlak voor de stad begint een andere uitdaging, het drukke verkeer. In de grote chaos komen we aan in ons hotel in het centrum van de stad.

Dag 10 – Ho Chi Minh City – Amsterdam
Je wordt naar het vliegveld gebracht voor de vlucht terug naar huis.

VERLENGING

Dag 10 – Ho Chi Minh – dagtocht Cu Chi tunnels
Op deze dag bezoek je in een busje met lokale Engelssprekende gids de tunnels van Cu Chi. Je raakt onder de indruk van de vernuftigheid van het gangenstelsel en van de manier waarin de mensen hierin leefden.

Dag 11 – Ho Chi Minh City - Verblijf
Een extra verblijf dag in Ho Chi Minh stad. Er valt namelijk nog erg veel te zien. Natuurlijk bezoek je het War Crimes Museum voor een andere kijk op alle oorlogen die Vietnam geteisterd hebben. Je bezoek de herenegingshald, waar het zuiden zich officieel overgaf aan het noord in 1975. Natuurlijk hoort de Ben Than markt ook bij de te bezoeken plaatsen.

Dag 12 – Ho Chi Minh City - Amsterdam

• Reisdetails

vanaf 2.895,-
  • Routekaart

• Film

Meld je aan op de nieuwsbrief, bekijk onze videos en de reisplanner