Logo Motortrails.nl motorreizen

IJsland Faeroer Eilanden

Dag 1 - Vertrek – Flensburg (D)
De eerste overnachting is in het noorden van Duitsland.

Dag 2 - Flensburg – Hirtshals, vertrek veerboot
De eerste etappe is een echte aanreisroute, deels over de snelweg en verder vooral over provinciale hoofdwegen, want je wilt op tijd bij de veerboot zijn. In de loop van de middag ga je aan boord van de Smiryl Ferry, een gigantische boot waar het vertier vooral bestaat uit lekker eten en drinken.

Dag 3 - Veerboot – Tórshavn (FO)
De cruise met het MS Norröna brengt je vandaag over de Noordzee naar de Faeröer Eilanden. Kennis maken met andere IJslandgangers, filmpje pakken in de bioscoop, taxfree shoppen, genoeg te doen om de dag door te komen. ’s Avonds laat legt de boot aan in Tórshavn, de hoofdstad van de Faeröer Eilanden, waar je zal overnachten. De Faeröer Eilanden zijn een autonome deelstaat van Denemarken. Ze hanteren de Deense Kroon als munteenheid maar hebben wel een eigen taal en sinds 1948 een eigen regering.

Dag 4 en 5 - Tórshavn – Verblijf
De Eilanden zijn een voorpoefje van wat je op IJsland te wachten staat: kale bergen, loslopende schapen en kleine dorpjes. Tórshavn is met 19.000 inwoners een redelijk uit de kluiten gewassen vissersdorp. Dit dorp is prima te voet te verkennen. Ook kun je kiezen uit verschillende bootexcursies. Een toertocht maak je over de eilanden Streymoy en Vágar via een toltunnel. Via (tol)tunnels en bruggen zijn ook bijna alle noordelijke eilanden prima bereikbaar. Rondrijden door de grote leegte doet je realiseren dat er meer schapen dan mensen op deze eilanden wonen.

Dag 6 – Tórshavn, vertrek veerboot
Je hebt nog een paar uur de tijd om je in Tórshavn te vermaken en wellicht wat fourage voor aan boord in te slaan. In de loop van de middag check je in voor de veerboot, dezelfde als waarmee we zijn gekomen, en gaan we aan boord. Tot IJsland rest je nog 1 nachtje slapen.

Dag 7 - Aankomst Seydisfjördur - Reykjahlid
Je komt aan om 09.00 uur lokale tijd (2 uur vroeger dan in Nederland) in het schilderachtige haventje van Seydisfjördur, gelegen diep in één van de vele fjorden langs de Oostkust. Hoewel IJsland een zogenaamd Schengen-land is, kunnen douaneperikelen nog voor enig oponthoud zorgen. Vervolgens rijd je het binnenland in en kun je op je gemak kennis maken met het land, het landschap, de weg en het –gebrek aan- verkeer. De Ringweg nr. 1 zal twee weken je leidraad zijn. Een uitgestrekte ‘lavawoestijn’ geeft al meteen een aardige indruk van wat nog komen gaat in dit bizarre land. Bestemming vandaag is het meer van Myvatn waar je twee nachten blijft.

Dag 8 - Reykjahlid - verblijf
Deze regio is gelegen op de breuklijn van de Atlantische en Europese tektonische plaat en is daardoor een van de meest actieve vulkaanregio’s op aarde. Niet dat je tussen kolkende lavastromen moet manoeuvreren, maar gedoofde vulkaankraters, ruige lavarotsformaties, borrelende modderpoelen en hete stoombronnen zijn getuigen ondergrondse activiteit. Een toertocht van 70 km omvat alle bezienswaardigheden. Een ‘power plant’ op de flanken van de nabijgelegen vulkaan Krafka zorgde tussen 1975 en 1985 nog voor een 15-tal uitbarstingen. Wandelmogelijkheden zijn er volop en de dag kun je afsluiten in een geothermisch verwarmd zwembad.

Dag 9 - Reykjahlid - Husavik - Akureyri
In Husavik zwemmen walvissen heel dicht op de kust en wie dat wil kan mee met een boottocht van 3 uur om die van dichtbij te bekijken. Op een traditionele vissersboot ga je op zoek naar de Bultrug, Dwerg Vinvis, Blauwe Vinvis of meer zeldzame soorten. Verderop is Gódafoss een van de mooiste watervallen van IJsland en relatief makkelijk bereikbaar. De volgende stopplaats is Akureyri, met 17.000 inwoners de grootste ‘stad’ buiten de Reykjavik-agglomeratie. Het is zaterdag dus wellicht een mooie gelegenheid voor een avondje stappen.

Dag 10 - Akureyri - verblijf
In Akureyri kun je je prima een dag vermaken met een ‘kuiertocht’ langs kleine musea in diverse historische huizen. Daarnaast kun je op de motor diverse kleine uitstapjes maken rondom het Eyjafjördur, onder andere naar een bijzonder ‘turfkerkje’ in Saubaer. Een lange dagtocht naar de vissersplaatsjes Siglufjördur en Hofsos betekent een heen en weertj,e want in dit gebied zijn verder geen verharde wegen. Een rondrit kan wel maar deze is deels onverhard. Als het weer gisteren de walvistocht heeft belemmerd kun je vandaag opnieuw naar Husavik voor een herkansing.

Dag 11 - Akureyri - Gauksmýri
Vanochtend rijd je verder westwaarts door de Öxnadalur vallei, een van de mooiste valleien van het land. Via een noordelijke lus naar Saudarkrokur steek je de delta over van een van de grootste gletsjerrivieren en bezoekt een openluchtmuseum met traditionele turfhuizen in Glaumbaer. Wil je meer actie, dan kun je in Varmahlid de etappe onderbreken voor wildwatervaren op de gletsjerrivier. Raften door een ruige vallei over wilde stroomversnellingen. Je overnacht in ‘the middle of nowhere’ op een paardenfarm. Omdat het zo afgelegen ligt zorgen wij voor de avondmaaltijd.

Dag 12 - Gauksmýri - Grundarfjörður
Het noordwestelijk fjordengebied is minder goed onbereikbaar want grotendeels onverhard. Wel kun je, uitsluitend via Bogarness, naar het aan de westkust gelegen Snaefell schiereiland. Als je de verhalen van Jules Verne will geloven, biedt de berg Snaefell een toegang naar het ‘Middelpunt der aarde’. Je overnacht aan de voet van de berg vlakbij de haven in een klein vissersplaatsje met minimale maar voldoende voorzieningen.

Dag 13 - Grundarfjörður - Reykjavik
Voor vertrek wat proviand inslaan kan geen kwaad omdat je vandaag weinig horecagelegenheden zult tegenkomen. De weg rond de berg Snaefell en gelijknamige gletsjer is gelukkig verhard, zodat je de ochtend begint met een fraaie toer langs de kust, rondom de berg. De route mijdt de nieuwe toltunnel om de Hvalfjördur te ronden en je komt 60 km verder weer uit op de Ringweg. Bergwandelaars kunnen hier een flinke hike maken naar de hoogste waterval van IJsland, de Glymur. De langste etappe van de reis brengt je naar de hoofdstad Reykjavik waar je twee nachten blijft.

Dag 14 - Reykjavik - verblijf
In de 9e eeuw gooide Ingolfur Arnason, volgens oud gebruik, voor de kust van IJsland de poten van zijn stoel overboord en beloofde dat hij zich zou vestigen, daar waar de poten zouden aanspoelen. 3 jaar later, in 874, vestigde Arnason zich op de plaats waar de poten teruggevonden werden, en was daarmee officieel de 1e ‘settler’ van IJsland. Maar pas in de 18e eeuw begon zich hier een stad te ontwikkelen. Inmiddels is Reykjavik een agglomeratie met zo’n 160.000 inwoners en de noordelijkste hoofdstad ter wereld. Een mondaine stad, met dorpse afmetingen. Vooruitstrevend op vrijwel alle culturele terreinen. Het heeft winkelstraten met alle hippe en trendy modemerken en designartikelen, maar ook veel historische panden met fraaie musea die teruggrijpen op het Vikingtijdperk. Het centrum is klein genoeg om nagenoeg alles lopend te bekijken. Een uitstapje buiten de stad is een bezoek aan de beroemde Blue Lagoon. Bijzonder gelegen tussen manshoge lavavelden kun je hier baden in stomende warmwaterbaden, een gezond bijproduct van een nabijgelegen geothermische energiecentrale.

Dag 15 - Reykjavik - Laugarvatn
Vandaag maak je niet te veel kilometers, maar bezoekt wel de grootste attracties van het land. ’s Ochtends passeer je de energiecentrale die Reykjavik via een pijpleiding van heet water voorziet, gelegen in een ruig, stomend landschap. De kloof bij Pingvellir is waar de beide tektonische aardplaten jaarlijks 2 cm van elkaar af bewegen en zodoende de bron zijn van alle geothermische en vulkanische activiteit op IJsland. Pingvellir is echter ook een historische plaats waar het oudste parlement ter wereld 300 jaar lang zetelde, de Alpingi. Na incheck in het hotel ben je nog niet klaar. Een retourtje naar de geisers van Geysir en de spectaculaire waterval van Gullfoss, waar een waterdicht motorpak goed van pas komt, maken het tot een enerverende dag.

Dag 16 - Laugarvatn - Kirkjubaejarklaustur
Je rijdt naar het zuidoosten waarbij je weer de nodige gletsjerrivieren over gaat, terug naar de Ringweg. Daar zie je ook voor het eerst de ‘sandar’: enorm vlaktes van door de gletsjers fijngemalen gravel en zwart zand die uitmonden in zee. Vandaag is vooral een ontspannen rijetappe. We maken een stop bij de waterval Skogafoss en een nabijgelegen, bescheiden volkenkundig museum met een paar traditionele turfhuisjes. Je overnacht in houten chaletjes in het niets.

Dag 17 - Kirkjubaejarklaustur - Höfn
De komende dagen worden letterlijk gedomineerd door de Vatnajökull, de grootste ijskap ter wereld na Antarctica en Groenland. De Ringweg bestaat hier nog maar sinds 1974. Onder de ijskap ligt de vulkaan Grimsvötn, welke in 1996 nog tot uitbarsting kwam. De vloedgolf van smeltwater heeft de Ringweg hier destijds grotendeels weggespoeld. Restanten van de brug zijn onderweg te zien en informatie over de uitbarsting is te zien in Höfn. Skaftafell Nationaal Park ligt aan de zuidkant van Vatnajökull. Het bezoekerscentrum geeft boeiende informatie over dit unieke gebied. Van hieruit wandel je in een half uur naar de monding van de Skaftafell gletsjer. Een pittige klim brengt je naar de bijzondere waterval Swartifoss. Verder richting Höfn kom je langs Jökulsarlon, een meer waarin stukken afgebroken ijs van de gletsjer naar zee drijven. Een boottocht brengt je tot dicht bij de ijsbrokken. Wellicht kun je ook nog een glimp opvangen van de zeehonden die hier tot bijna op het strand komen.

Dag 18 - Höfn - verblijf
Deze dag staat in het teken van een bezoek aan de Vatnajökull ijskap. Vanuit Höfn kun je een dagexcursie naar de ijskap maken. Dat kan met een 4x4, maar met een sneeuwscooter over de ijskap is wellicht nog leuker: motorrijden in de sneeuw voor wie dat altijd al eens heeft willen doen!

Dag 19 - Höfn - Egilsstaðir
Slingerend langs de oostelijke fjordenkust rijd je naar Egilsstadir. Kleine vissersplaatsjes, veel bochten en ruige fjorden zijn het decor van een mooie rijetappe. Egilsstadir is een klein dorp met zo’n 1600 inwoners en bestaat nog maar 60 jaar. Een tankstation, supermarkt en een paar restaurants vormen het centrum. Ondanks zijn bescheiden omvang is Egilsstadir het belangrijkste knooppunt in het oosten van het land. We blijven hier twee nachten voor de laatste vrije dag.

Dag 20 - Egilsstaðir - verblijf
De bouw van een grote stuwdam in een gletsjerrivier, diep landinwaarts, zorgde voor de grootste milieudiscussie ooit in IJsland. De stuwdam voorziet een nieuwe aluminium smelterij aan de kust van energie. Natuurbescherming contra werkgelegenheid. Het moge duidelijk zijn dat de natuurbescherming aan het kortste eind trok. Fijn voor ons echter is dat er voor de bouw van de stuwdam een verharde weg is aangelegd, diep het bergachtige binnenland in. Dat is een leuke toertocht van ongeveer 200 km. De route komt onder andere langs het grootste bosgebied van IJsland en het meer Lagarfljot, het IJslands equivalent van Loch Ness.

Dag 21 en 22 - Egilsstaðir – Seyðisfjörður, vertrek veerboot
Het is maar 23 km naar de haven in Seydisfjördur, maar we moeten al vroeg inchecken. De boot vertrekt aan het eind van de ochtend.
De volgende ochtend heel vroeg komt de boot aan in Tórshavn en vroege vogels kunnen nog even aan wal. Verder is het vooral een dag van luieren, kuieren, lezen, napraten, eten en borrelen.

Dag 23 - Aankomst Hirtshals (DK) - Flensburg (D)
Rond de middag kom je aan in de haven van Hirtshals, Denemarken. Na de lange overtocht is het prettig om eindelijk weer in het zadel te kruipen. Via een vlotte route doorkruis je Jutland richting de Duitse grens en rijd je naar Flensburg voor de laatste overnachting van deze reis.

Dag 24 - Flensburg - huis
Na het ontbijt naar huis.

  • Reisdetails

    Reiscode:
    IJS
    Categorie:
    Europa Individueel
    Groepsgrootte:
    1 - 12
    Dagen:
    23
    Prijs:
    vanaf 3.395,-
  • Routekaart

  • Film

Meld je aan op de nieuwsbrief, bekijk onze videos en de reisplanner