Logo Motortrails.nl motorreizen

Madagaskar Baobab

Wat deelnemers ons schreven:

"Fantastische reis met veel hoogtepunten. Ondanks de pittige offroad dagen (ik ben geen ervaren offroad rijder en doe dit soort reizen slechts 1 maal in de 2 jaar) hebben wij erg genoten. Ook 1 dag in de auto ivm een val) was geen straf. Verbeterpunt: de agent moet zorgen voor voldoende verbandmiddelen, goede verbanddoos in de volgauto. Zoals gezegd, er waren een aantal pittige offroad dagen met meer dan gemiddeld aantal valpartijtjes. Verder (en ik weet niet of het mogelijk is) een betere mix tussen offroad en asfalt. De offroad dagen waren nu lang, terwijl sommige asfalt dagen een beetje eentonig waren. Dit werd enigszins opgelost door onderweg iets te bezoeken. Het blijft natuurlijk een feit dat je van A naar B moet, en er niet altijd andere mogelijkheden zijn. Het beste vond ik ondanks dat ze zwaar waren de offroad dagen een hoogtepunt. Verder ook de mooie wegen door de bergen om even lekker relaxed bochtjes te draaien. Ook de diverse parken en wandelingen waren top! Frank is een goede reisleider en weet veel te vertellen over het land en de cultuur. Verder kon hij goed aangeven wat er de volgende dag te wachten stond en wist wat er gedaan moest worden om op tijd in het hotel aan te komen. Motoren waren redelijk goed onderhouden, en op het moment dat er een issue was, werden deze snel opgelost. De kleine Honda XL190 (die spik plinter nieuw waren) voor de mensen met korte beentjes zijn misschien net iets te licht voor de offroad dagen. Verder top team die er alles aan deed om de reis voor iedereen tot een goed einde te brengen. Contact met het kantoor was, zoals altijd, prima. Afspraken werden nagekomen, korte lijnen en snelle response op vragen en opmerking."
Gertjan Dol - Madagascar Baobab - september 2019


"This motorbike trip was fantastic. A really, huge adventure for me. Unfortunately i fell on day 10 and hurt my foot. Falls is part of driving in this type of terrain, so I guess it is only a matter of luck/unluck whether you hurt yourself. I think all of us fell one/two - many times. Unfortunately, I was the unlucky one this time.  Two days later I had a chest infection and I was sick with food poisoning soI was unable to drive the bike for the rest of the trip. However, although I only drove half the trip on bike I must say that the trip fulfilled all my expectations and quite a bit more. I think the schedule with the rest days was important for all the drivers. The technicality of some of the legs (the non-tarmac legs) were demanding, but not heavier than we could manage. Maybe, we could have had a little better hotels on a couple of occasions (I think there were some) but all in all the overnight stays were very good. Tourleader Frank was the best!  He knows the country, the roads, what to expect, the culture, is a natural leader and authority in all ways etc etc. His guiding and tourleading was more than we could expect. The rest of the (support) -team with cardrivers and helpers were fantastic. They did all they could to keep the trip going. Many, many thanks to those guys; Leonard, Ali, Damien and Jean."
Ture Bjorgen uit Noorwegen - Madagascar Baobab - september 2019

"I enjoyed myself, liked the variety of driving, the climate and the people. Expectations, yes pretty much as expectes. I expect to be surprised, to experience something new from previous trips and I did. I also expect the trip to be well planned and it was in my view. Highlights, difficult to say since there are so many impressions to digest in such a short period. Frank the tourleader is doing a fantastic job, the support team was great as well. Improvements, I think you have done an important one already in implementing the rest days. We were only 4 drivers completing all the stages, and it seems the sandy bits freaks out most. Perhaps some gentle introduction to this, with some practise runs to give people the confindance. Thank you very much!"
Rolf Motland uit Noorwegen - Madagascar Baobab - september 2019

"De toegevoegde rustdagen heb je echt wel nodig. Vooral de offroad dagen zijn pittig voor mensen die weinig tot geen ervaring hebben. De hoeveelheid km in combinatie met tijdsdruk ivm veerponten en invallende duisternis maakt het nog meer een uitdaging. Algehele indruk van de reis is geweldig, mooi land , aardige mensen, prima accommodaties (af en toe geen water hoort erbij in Afrika). Verberpunten met de off road dagen meerdere valpartijen gehad met diverse verwondingen. Het viel op dat er in de auto weinig tot geen EHBO spullen aanwezig waren. Geef als tip mee dat klanten een volledige EHBO kit meenemen. Waarschijnlijk wat lastiger maar zou nog mooier zijn , is dat de begeleiding (volgauto / monteur) een EHBO opleiding heeft. Meer dan 1 doosje diarree remmers is ook wenselijk. Voor mij waren de off road dagen toch wel het hoogtepunt. Heerlijk door zand, modder , water ploeteren. Frank is een uitstekende gids die alles perfect heeft geregeld. Contact met kantoor is uitstekend, snelle reactie op e-mail."
Patrick van den Burg - Madagascar Baobab - september 2019

"Dit was een super reis voor de Motards/ motorrijders. Voor sommige wat te zwaar, maar dit wist men op voorhand. Misschien wat eentonig voor de 4x4 inzittenden. Verbeterpunt: begeleider Frank had blijkbaar geen plan B indien iets fout zou zijn gegaan. Hij had ook een GPS toestel moeten hebben om de correcte weg te vinden. Persoonlijk was de voorlaatste rit het hoogtepunt. Maar voor sommige was dit te zwaar. Buiten wat ik hogerop heb vermeld was Frank absoluut een TOP begeleider. Contact met kantoor was uitstekend."
Luc Vanden Daelen - Madagascar Baobab - november 2018

"Onze auto-en motorreis door Madagascar was onvergetelijk, aangrijpend, intens ( voor het motorrijden waren het te lange trajecten).  Verbeterpunt: kortere trajecten programmeren. Dan heb je namelijk beter contact met de rest van de groep en je voorkomt verkeerd rijden ( ander traject dan de volgwagen). Dit kun je ook vermijden door meer gps te gebruiken. Hoogtepunt was Morondava, 3 dagen rust tussen de vissers bootjes. De reisleider Frank heeft het heel goed gedaan, min punt was die voorlaatste rit naar Manja, voor velen in de groep te lang en te moeilijk. Gelukkig is uiteindelijk alles goed verlopen maar er was geen plan b voorzien voor noodsituaties.. Voor Frank anders niets dan lof. Mijn advies is plan kortere ritten en gebruik minder zandwegen. Mijn vrouw in de volgwagen is ook uiterst tevreden. Contact met kantoor was prima.
Boudewyn Talpe - Madagascar Baobab - november 2018

"Het was een mooie reis. Madagascar was minder groen, dan verwacht. Dit kwam door de droge periode, maar, buiten de droogte, nog meer door de ontbossing. De reis is verder prima verlopen, de hotels waren goed. Soms eenvoudig, maar wel schoon. Ook het eten was erg lekker. De asfalt wegen waren goed, soms met gaten. De dagen off-road rijden waren zwaar, maar het zijn voor ons wel de leukste rijdagen geweest. Je ziet op deze manier echt iets van het land. De mensen zijn wat gereserveerder, maar wel vriendelijk. De natuurparken zijn mooi, het is ook leuk om de verschillende lemuren in de parken te zien. De motoren waren goed, op een paar keer een lekke band na, hebben we geen problemen gehad met de motoren. Het contact met de gids en chauffeur was goed. Zeker de chauffeur heeft veel verteld over Madagascar. Tevens was de reis voor ons de moeite waard juist omdat het land op grote schaal bezig is met ontbossing (als je een beetje verdiept in het land en spreekt met de bevolking, is het helaas wel begrijpelijk) hierdoor kregen we een stukje bewustwording mee met wat er gebeurd in de wereld. Alles bij elkaar een top reis. De op een na laatste rijdag is zwaar, dit komt door de lange afstand, maar ook omdat in de ochtend eerst een tocht door het regenwoud wordt gemaakt. Dit is zonde, het regenwoud is zeker de moeite waard om wat langer in te verblijven. Het zou dus goed zijn om hier ook een rustdag in de bouwen, zodat het regenwoud uitgebreider bezocht kan worden. Hoogtepunten waren toch wel de off-road rijdagen. Een grote uitdaging, maar wel een mooie rit om te rijden. En ook de natuurparken waren een hoogtepunt, Tsingypark, Isalo en Ranomafana, maar ook het lemur park en natuurpark Anja met de kolonie Ringstaart maki’s. Wij hebben deze reis met z’n 2-en gedaan. Wel met volgauto en gids/monteur op de motor. Beide waren erg vriendelijk. De gids/monteur op de motor was niet echt nodig, een gps was ook goed geweest. De chauffeur van de volgauto wist veel te vertellen over het land. Nam ook de tijd om de dagen met ons door te spreken. Er was een goed contact met Motortrails. We kregen snel antwoord op onze vragen, ook tijdens de reis."
Danielle van Trigt - Madagaskar Baobab - november 2018

"Ik heb weer genoten van een prachtige Motor Trails reis met een fijne, leuke, ongecompliceerde groep mensen (erg belangrijk) en een vakbekwame reisleider, volgautochauffeur en technische man (ook één voor één erg belangrijk) door een prachtig afwisselend land gereden met heerlijk eten. De uitstekende motoren waren voorzien van nieuwe off road banden. De “A2” van Madagaskar is een veelal verlaten asfaltstrook die loopt door afwisselende overweldigende landschappen. Verlaat je het asfalt dan wacht je vaak een uitdagende offroadpiste. Vier offroad dagen vond ik uitdagend en pittig door de lengte van de dagen en de temperatuur. De rustdag kwam precies op tijd en was op een geweldige locatie in een hotel met zwembad. Als verbetertip zou ik deze motorreis met een paar dagen verlengen zodat er meer rustpunten zijn. Voor wie van een uitdaging houdt en mooie landschappen is dit een fantastische reis en in een aangepaste vorm voor iedereen een aanrader! Ik heb er in ieder geval erg van genoten!" 
Jan Walschots - Madagaskar Baobab - oktober 2017

"Mijn eerste motorreis met motrotrails was naar Madagascar. Wat een prachtig land. Het was een behoorlijk zware reis, voor mij was het de 1e offroad ervaring. Ik raad iedereen die mee wil gaan aan en weinig ervaring heeft zeker de training in Nederland te doen. Hier heb ik veel van geleerd, want direct de 1e dag wordt er al een stuk pittig piste gereden, om er even in te komen. En als je kleiner bent dan 1.78 m wordt het lastig om met je voeten bij de grond te kunnen, ik redde het net. Het waren lange dagen. Gelukkig altijd wel een goede lunch. Het eten was trouwens een verrassing, nog nooit zo lekker gegeten tijdens een vakantie. Het was voor mij zowel fysiek als mentaal een enorme uitdaging, maar wel een hele toffe! Als je daarvan houdt is dit zeker een reis om je grenzen te onderzoeken. Reisleider Frank is geweldig, heeft veel te vertellen over zijn reizen wereldwijd en ook over Madagascar. Hij vindt het zelf zo leuk dat hij af en toe vergat dat het voor mij geen gesneden koek was om zo lang offroad te rijden bij een temperatuur van 35 graden of meer. Ik heb een geweldige vakantie gehad met geweldig leuke mensen. Mijn medereizigers Erwin, Willem, Matheu, Jan, Annemieke, Frank de gids en ook Loulou de chauffeur en Didier de mecanicien hebben deze reis voor mij tot een onvergetelijke belevenis gemaakt."
Marja Poot - Madagaskar Baobab - oktober 2017

"Madagascar is super. Het rijden door dit volstrekt onbekende land vond ik geweldig. Culinair is het fantastisch! De reisleider was uitstekend, wist veel over het land. Voor mij was deze motorreis te zwaar, veel en lang off road rijden. Als verbeterpunt zou ik meer asfalt willen en een wat betere voorbereiding. Een motor was al defect na 3 km, dat was niet nodig als je vooraf de motoren test. Het contact met kantoor was goed. In het informatieboek graag nog een en ander aanpassen."
Willem Bil - Madagaskar Baobab - oktober 2017

"Deze reis was geweldig! Prachtig eiland met veel wisselende landschappen en wegcondities. Pittige off-road dagen met leuke uitdagingen zoals doorwadingen en zeer mul zand. Mooie parken bezocht met prima gezelschap (inclusief de gezellige chauffeur en monteur). De hoogtepunten waren de offroad dagen en het bezoek aan het Tsingy National park.  Maar eigenlijk was er elke dag wel een uniek hoogtepunt.

Frank was een goede, amicale en ervaren motorrijder. Hij weet heel veel van het land en heeft daardoor veel tips, weetjes en verhalen.  Alleen was niet iedereen goed voorbereid op de 3e offroaddag. Een aantal deelnemers hadden te weinig water mee.  Frank had de deelnemers vooraf moeten checken maar voor hem was het waarschijnlijk ook een pittige offroad dag.  Vervolgens moesten we lang wachten op de volgauto, deze moet dichter achter de groep aan rijden is mijn advies. Tevens zou ik de diversiteit aan motoren beperken. Er waren niet voor alle soorten motoren reserveonderdelen mee.  Verder zou een extra (rust)dag in Morondava na 2 offroad dagen wenselijk zijn. Op de 3e offroad dag zijn 3 mensen pijnlijk gevallen. Het is de zwaarste offroad dag, zonder dat er voldoende herstel mogelijk is geweest van de voorgaande 2 dagen. Ook is de route Isola -> Ranomafana te lang. Het is te doen op 1 dag, maar alleen als je blijft doorrijden. En dat is jammer, want de route is zo prachtig dat je vaker zou willen stoppen. Opknippen dus!  Daarnaast het handboek op onderdelen aanpassen, er waren wat inconsequenties in.

Het contact met kantoor was zoals gewoonlijk goed. Inschrijven op de reis is een fluitje van een cent, e-mail contact gaat altijd zeer vlot en zo af en toe een whatsapp bericht van Marco omdat het handig was omdat ik een dagje eerder zou afreizen."
Matheu Swartjes - Madagaskar Baobab - oktober 2017

"We vonden de Madagaskarreis schitterend. De reis was prima, de vluchten ook. De reisleider was top! Frank kent het land goed, kende de routes en kon dus telkens goed vertellen wat er ging komen. Hij kende de trajecten, wist ongeveer hoe lang we over bepaalde delen zouden gaan doen en kon goed aangeven waar gestopt en bijv gelunchd kon worden. Verder wist hij ook precies wat er onderweg te zien was en kon de stops goed inschatten. Soms even kort van de route af om iets wat de moeite waard was te bekijken. Hij kende de hotels en had de hele planning goed in zijn hoofd. Daarnaast is hij een hele gezellige en vrolijke kerel die echt iets toevoegd, ook omdat hij veel van het land weet.

Zowel de cultuur, de geschiedenis en de flora en fauna. Echt heel goed dus. Volgwagen en de chauffeur waren ook goed en erg behulpzaam. De monteur, Guy, was ook heel goed. Hield de motoren in conditie en hij heeft door de verschillende valpartijen ook zelf moeten rijden. Was geen probleem. Echt een vakman en een leuke vent om erbij te hebben. De motoren waren zonder meer goed. Goede offroad machines, goede nieuwe terreinbanden, aangepaste vering etc. en dat was ook wel nodig. Want hoewel het off-road deel hooguit een derde van de rijafstand was, was het wel erg zwaar. Het mulle diepe zand in combinatie met de hitte en de dagafstanden maakten het zwaar. Dat gezegd hebbende had ik niets ervan willen missen. Want het was echt supergaaf en ik heb heel veel geleerd. Dus de vier offroad dagen aan de westkust waren zeer zwaar maar wel te doen. De natuur en de parken die we hebben bezocht waren schitterend. We hebben heel veel dieren gezien en mooie wandelingen gemaakt. Frank heeft het reisschema hier en daar aangepast en dat werkte prima.

Toch zou een dag extra rust tussen de laatste offroad dagen denk ik geen kwaad kunnen, want drie dagen met 200km of meer offroad in die hitte zijn wel zwaar. Maar wij vinden dit een supergeslaagde pilotreis. We hebben echt een prachtig land gezien. De landschappen waren zeer afwisselend, van aziatisch aandoende bergen met rijstterrassen, via afrikaanse savanne, prairielandschap met tafelbergen, tropisch regenwoud tot droge bush en bizarre rotsformaties..... Het is meer een mini continent! De enorme varieteit heeft ons verbaasd. En het eten was heerlijk. We denken nog met veel genoegen terug aan een langoustines-festijn met goede wijn met uitzicht over mangrovelandschap. Kortom, deze reis is een topper."
Ronald en Marga - Madagaskar Baobab - mei 2017

"De pilot reis was mooi en afwisselend in een bijzonder land. Als tip zou ik de informatie aangeven dat de route door verschillende type landschappen is en er weinig cultuur punten/historie is. Daarnaast is het bijna niet mogelijk om met een bankpas geld op te nemen. Slechts één bank met 6 kantoren (waarvan 4 in Tana). Verder waren de off-road dagen/route erg zwaar vooral als je weinig ervaring hebt. Het aangegeven bedrag voor zakgeld is te laag. Frank als reisleider wil een goede reis ervaring meegeven. Regelt daarom zaken goed. Hij geeft aan wat hij wil en wat je te wachten staat. Hij heeft een aantal goede aanpassingen in het programma gedaan. Verder goed om te weten dat op de luchthaven van Tana het niet toegestaan is om je helm in de handbagage mee te nemen."
Anne Lohman - Madagaskar Baobab - mei 2017

"Ik vond de reis geweldig. Hoewel het een pilot-reis was, is alles goed verlopen. Eén keer was er een aanpassing met verblijf in Ranohira op aanraden van Frank om een wandeltocht in het natuurpark te doen. De motoren waren van goede kwaliteit en Guy, de mekanieker, loste alle problemen zoals lekke banden, vuile carburatoren en zelfs kopje onder gegane motoren probleemloos op. Ook Lolo, de chauffeur van de volgwagen was top. Wel beter adviseren om cross-laarzen mee te nemen voor de toch wel vier heftige off-road trajecten.

En misschien de mogelijkheid inbouwen voor de niet zo off-road gezinden om de lastige rit (door de vele waterpartijen en niet te vermijden natte schoenen) heen en terug naar Bekopakka over te slaan en in de plaats 2 dagen extra in Morondava aan zee te blijven. Mijn hoogtepunt was het off-road rijden en de vele rivieroversteken met of zonder veerpont. Ook de immer lachende gezichten van de bevolking zal ik nooit vergeten. Frank was een geweldige reisleider. Hij woont daar en is al op vele plaatsen geweest en kent ook alle bezienswaardigheden en de geschiedenis."
Alfons Brands - Madagaskar Baobab - mei 2017

"Het was een zware reis, veel zwaarder dan door Motor Trails voorgesteld. Daar tegenover was de Pamir Highway die ik verleden jaar reed een makkie. Motoren waren niet toegankelijk voor mensen kleiner dan 1m80 met alle gevolgen van dien. De reisleider Frank was perfect. hij kent Madagaskar beter dan wie ook."
Danny Verbesselt - Madagaskar Baobab - mei 2017

  • Reisdetails

    Reiscode:
    MAD
    Categorie:
    Avontuur
    Groepsgrootte:
    6 - 10
    Dagen:
    21
    Prijs:
    vanaf 4.595,-
  • Routekaart

  • Film

Meld je aan op de nieuwsbrief, bekijk onze videos en de reisplanner