Logo Motortrails.nl motorreizen

Op je eigen motor naar Nepal

EUROPA
Deze prachtige motorreis begint met heerlijk stuurwerk door Tsjechië en Slowakije. Geweldige natuur begeleidt ons in de Slowaakse Karpaten. Genieten van authentieke dorpjes, slingerende bergwegen en wonderschoon cultureel erfgoed. We overnachten in Bratislava en Boedapest alvorens we doorrijden naar Roemenië. Hier rijden we over, volgens Topgear, de mooiste weg van Europa: de Transfagarasan. In de wintermaanden is deze pas dicht vanwege de sneeuw, eind mei is de pas meestal weer open. Mocht dit niet zo zijn, dan zullen we moeten omrijden. Dan volgt nog een mooie route door Bulgarije voordat we aankomen bij de grens met Turkije.

TURKIJE
Als we vanuit Edirne naar Istanbul rijden, steken we de de brug over de Bosporus over en rijden we de eerste kilometers in Azië. Na een dagje Istanbul rijden we het gigantische achterland van Turkije in. Turkije heeft een ontzettend goede infrastructuur. We moeten onze wegkeuze dus dagelijks afstemmen op de af te leggen afstanden. De grote afstanden leggen we af over de hoofdwegen, terwijl we daarnaast zoveel mogelijk kleinere binnendoorwegen volgen. De overnachtinsplaatsen zijn in ieder geval klein en niet toeristisch. Safranbolu is een door Unesco beschermde stad. Omdat de binnenlanden van Turkije zeer de moeite waard zijn, gaan we via Trabzon langs de kust van de Zwarte Zee. Hier begint een prachtige route naar de grens met Georgië.

GEORGIE
Direct na de grens slaan we weer een smalle weg in die de heuvels in leidt. Georgië is het land van oude beschavingen en klassieke kloosters en kerken. Het is het eerste land dat officieel het christelijke geloof tot staatsreligie uitriep. Georgië is ook het land met een van de 14 officiele taalgeschriften ter wereld. Hoewel het Romeinse alfabet vaak gebruikt wordt, kunnen alle inwoners het oude schrift lezen en schrijven.Tijdens deze reis rijden we twee keer Georgië binnen. De eerste keer vanaf Turkije. We buigen dan direct af naar de grens met Armenië. De tweede keer komen we vanuit Armenië en verblijven we twee nachten in de hoofdstad Tblisi. 

ARMENIE
Vanuit Georgie komen we Armenie binnen. Armenie strijdt met Georgie om de titel van eerste christelijke staat ter wereld. Ook hier vind je dus veel oude kerkjes en klooster. We rijden langs het Swan meer naar het zuiden en blijven een nacht in de rustige hoofdstad Yerevan. Armenie grens met een smal stukje land aan Iran. Dit is een bergachtige gebied met slechts enkele wegen. We blijven nog een nacht in een bergdorpje overnachten voordat we naar de grens slingeren. 

IRAN
Mogen we Iran nu wel of niet in met grotere dan 250 cc motoren?  Eerst mocht het wel, toen weer niet. En de laatste status is dat het weer wel mag.  In Iran rijden we drie dagen door berggebied en de kust naar de drukke hoofdstad Tehran. Hier blijven we een dag om de stad te verkennen, zoals de grote markt en de voormalige Amerikaanse Ambassade. Je zult ervaren dat de Iraniers een van de meest vriendelijke en gastvrije volkeren op aarde zijn. Na de hoofdstad rijden we naar het Oosten van het land. De afstanden tussen overnachtingsmogelijkheden in Iran zijn groot. Het zijn dus volle lange dagen naar de grens met Turkmenistan door afwisselend hooggebergte met oneindige slingerwegen en droge vlaktes als uitlopers van de woestijn. 

TURKMENISTAN
Waarschijnlijk het meest bijzondere land op deze reis. Van alle Stan-landen is dit het minst bekende en meest ontoegankelijke land. Dit is ook het enige land op de route waar een volgauto en lokale begeleiding verplicht zijn. De grensovergang naar Turkmenistan wordt een van de moeilijkste van deze reis. Ambtenaren bepalen het geschatte aantal kilometers dat in het land zal worden afgelegd op basis van onze route. Deze afstand wordt omgerekend naar de hoeveelheid liters brandstof die we hiervoor nodig hebben. Vervolgens bepalen ze het verschil in brandstofprijs per. liter tussen Nederland en Turkmenistan, en dit wordt dan vermenigvuldigd met het aantal liters. Het resulterende bedrag is de betaling die aan de officials moet worden gedaan. Deze uitgebreide grensprocedure zal enige tijd in beslag nemen.

Niet ver van de grens ligt Asgabat, de hoofdstad van Turkmenistan. We blijven twee nachten in Ashgabat. Deze ietwat bizarre stad is zeker een bezoek waard. Het grote standbeeld van de grote leider moet natuurlijk gezien worden, en ook de prachtige moskeeën. Het is waarschijnlijk de witste stad ter wereld omdat de gebouwen volgens de wet van wit marmer zijn gemaakt. De volgende dag rijden we door de Karakum-woestijn naar het dorpje Derweze. We worden vaak gewaarschuwd voor kamelen op de weg en we zullen er zeker een paar zien. In de buurt van Derweze vind je een eigenaardige krater die is ontstaan ​​tijdens het boren naar aardgas in 1971. De grond onder het booreiland stortte in en creëerde een groot gat met een diameter van ca. 70 meter. Om de uitstoot van giftig gas te voorkomen, is besloten het gas te verbranden. Tot op heden gaat het vuur door. De lokale bevolking noemt het "Gateway to Hell".

Vanuit Derweze vervolgen we onze reis door de woestijn en dan noordwaarts naar de grens met Oezbekistan.

OEZBEKISTAN 
We nemen afscheid van onze turkmeense bestuurder van de volgauto. Na het ophalen van alle grænspapieren rijden we door het laagland naar de stad Samarkand. Deze stad speelde ook een belangrijke rol in de zijde karavanen tijd. Dan is een vlakke route door het smalle deel van het land, en we komen aan in de hoofdstad Tashkent. Er is veel te zien in Tashkent. Oude moskeeën die doet denken aan de zijde route en je kunt er gemakkelijk een hele middag vermaken. Door het heuvelachtige landschap, zullen we verder richting het oosten rijden en bverblijven in Fergana, voordat we de grens met Tajikistan bereiken.

TAJIKISTAN 
De Pamir Highway is gebouwd door de russen als een verdediging tegen de oprukkende britse koloniale troepen uit het zuiden. De weg loopt langs de grens met Afghanistan door middel van één van de wildste en meest afgelegen gebieden op aarde. Na twee nachten in Dushanbe, beginnen we aan het zwaarste deel van de reis. Hotels zijn hier beperkt, en we slapen regelmatig bij de mensen thuis. In deze lege woestijn, met zijn zeer gastvrije mensen zijn hier niet veel toeristen. In de ruige, ruwe bergen, ver boven de trælinjen rijden we op de Pamir Highway. We blijven minstens tien dagen in een redelijke hoogte voordat we weer naar beneden gaan naar Kirgizië. Dit is een vrij moeilijk deel van de reis, het brengt ons naar een unieke motorreis bestemming, één van de laatst overgebleven natuurlijke geheimen op aarde!

KIRGYSTAN
Misschien wel het meest verassende land op de route. Het kleine Kirgystan ligt ingeklemd tussen drie andere stan-landen en China. Vanuit Tajikistan komende verandert het landschap plots van kaal ruig hooggebergte naar lagere groene heuvels en gevuld met Yurt tenten. Het land is gevuld met prachtige helderblauwe meren en prachtige wegen door het berg landschap. In de plaats Osh hebben we de mogelijkheid om de motoren van een onderhoudsbeurt to voorzien. We hebben hier goede contacten met monteur met ervaring in het sleutelen aan grotere motoren. Daarna volgen een paar mooie route, overnachting in een yurt tent aan het Songkul meer en in een oude Caravan Sarai aan de grens met China. Kirgizen zjin een apart vrolijk volk. 

CHINA
We hebben twee dagen in Kashgar nodig om alle papieren te regelen. China is een land met veel regeltjes en dat maakt het doorlopen van de formaliteiten tijdrovend. We krijgen een lokale gids mee, dit is verplicht en ook wel nodig tijdens alle controle punten onderweg. We rijden langs de randen van de taklamakan woestijn welke een groot deel van de provincie Xinjiang bedekt. De wegen zijn op dit deel erg goed en de afstanden tussen plaatsen erg groot. Het is de leegste provincie van China. In golmod aan de voet van het Tibetaanse plateau nemen we een dag rust om een voor te bereiden op de hoogvlakte. Er is maar een weg door dit gebied en als deze opgebroken is, kunnen de wachttijden erg lang zijn, wel dagen. Je rijdt dan in Tibet op grote ophoogte, met regelmatig passen van dik boven de 4000 meter. In Lhasa hebben we natuurlijk een paar verblijf dagen in gelast voordat we naar de voet van de mt Everest rijden en vervolgens afdalen naar de grens met Nepal. 

NEPAL
Eenmaal de grens over is het weer overal groen en krioelt het weer van de mensen, een groot verschil met het leven in het ruige hoge Tibet. We verblijven twee dagen in het leuke Kathmandu om het vervoer van de motoren te regelen en een beetje tot rust te komen na deze indrukwekkende reis.

  • Reisdetails

    Reiscode:
    NNE
    Categorie:
    Specials
    Groepsgrootte:
    8 - 16
    Dagen:
    70
    Prijs:
    vanaf 15.950,-
  • Routekaart

Meld je aan op de nieuwsbrief, bekijk onze videos en de reisplanner