Logo Motortrails.nl motorreizen

Centraal en Noord Vietnam Cultuur

Dag 1 - vertrek  - Amsterdam

Dag 2 - Aankomst - Hoi An
Afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij kom je in de ochtend of de middag aan op de luchthaven Da Nang. Het is dan ongeveer 45 minuten rijden naar het hotel in het centrum van de oude stad. Hoi Ann is een kleine stad met traditionele huizen die veel reizigers als een van de meest aantrekkelijke en leuke plaatsen in Vietnam ervaren. De stad ligt langs de rivier, er is een kleurrijke markt en er zijn traditionele straten gevuld met historische gebouwen van de Chinees-beïnvloed en kleine Chinese heiligdommen.

Dag 3 - Hoi An - verblijf - halve dag tour
Vandaag testen we  de motoren en rijden naar my Son (30 km van Hoi Ann).  My Son was het politieke en religieuze centrum van de Cham-mensen. Dit zijn de nazaten van de inwoners van het oude koninkrijk Champa. Alhoewel de oorlog sporen heeft nagelaten, is het nog steeds een interessante en aantrekkelijke plaats om te bezoeken. De rest van de dag kun je de stad verkennen. Je kunt een boottocht maken over de rivier of naar het nabijgelegen strand. Er zijn heerlijke restaurants en charmante cafés in Hoi Ann.

Dag 4 - Hoi An - Hue
We starten met rijden door de bergen Marble in Da Nang. Tijdens de oorlog zijn Amerikaanse schepen vanaf de kust en de grotten in deze bergen gebombardeerd. Tegenwoordig is het een marmeren steengroeve en de omliggende dorpen zijn thuisbasis van marmeren kunstenaars. Dan nemen we een adembenemende bergpas langs de zee, vervolgens langs Bach Ma National park, en we eindigen in Hue. Daar bezoeken we de oude Citadel van Hue, waar de verboden paars stad zich bevindt.

 

Dag 5  - Hue - Dong Hoi 
We bezoeken het tunnel complex Vinh Moc. Waar de Chi-Chi tunnels in het zuiden-in de buurt van Ho Chi Minh stad - vooral functioneerde als oorlog routes. De Vinh Moc tunnels waren schuilplaatsen voor inwoners van het dorp om te ontsnappen aan de intensieve Amerikaanse bombardementen. In die tijd woonder hier ongeveer 60 gezinnen en 17 kinderen werden hier geboren.  Bij de Vietnamese Gedemilitariseerde Zone (DMZ) is  deze gruwelijke oorlog nog zichtbaar. DMZ was de scheidingslijn tussen Noord- en Zuid-Vietnam tijdens de oorlog. Na de rondleiding, gaan we op de motor en rijden via de kust naar Dong Hoi. Tijdens de Vietnam-oorlog is deze stad verwoest. De stad ligt langs de en is nu weer heel aantrekkelijk door de prachtige stranden, kleurrijke markten en heerlijke Vietnamese koffie

Dag 6 - Dong Hoi - Phong Nha
Vandaag hebben we een avontuurlijke route door een deel van het Ke Bang Nationaal park. Dit park bestaat voor 90% uit primaire bebossing Dit bos is dus niet beïnvloed door de mens en dat resulteert in een hoge mate van biodiversiteit. Hier vinden we ook het meest geheime deel van de Ho Chi Minh route.  Dit was een logistiek systeem van paden, wegen en rivieren dat Noord-Vietnam met Zuid-Vietnam verbond via de naburige koninkrijken Laos en Cambodja. Via deze infrastructuur bevoorraadden het Nationaal Front voor de Bevrijding van Zuid-Vietnam en het Vietnamees Volksleger hun troepen tijdens de Vietnamoorlog. De route kwam er nadat het Amerikaans leger de zeeroute afsloot waardoor het Noorden noodgedwongen zijn transport over het land moest voeren. Het pad was onderhevig aan bombardementen van 3 miljoen ton aan explosieven. In de middag maken we een boottocht voor een bezoek aan de Phong Nha grotten. Deze grotten werden ongeveer 250 miljoen jaar geleden gevormd en zijn dat de grootste en mooiste grotten in het land. De grot is minstens 8 kilometer diep met een netwerk van ondergrondse rivieren. We overnachten in een klein dorpje in de buurt.

Dag 7 -  Phong Nha - Thaise Hoa
Vandaag zijn de hele dag onderweg. We zijn rijden op een beruchte weg richting Ho Chi Minh, en we volgen deze weg naar het noorden,  Deze legendarische weg was ooit gewoon een weg door de jungle die de Noord-Vietnamese troepen gebruikt voor het leveren van de Vietcong in het zuiden tijdens de Vietnam-oorlog. We volgen bijna verlaten wegen door spectaculaire bergen en rijden langs het Vu Quang Nationaalpark, een afgelegen gebied op de grens met Laos. Enkele jaren geleden, werd de saola of spindlehorn, ook bekend als de Vu Quang ox, voor het eerst gespot. Het is een van de zeldzaamste dieren in de wereld. Mensen van de Muong etnische minderheidsgroep leven in en rond dit nationaal park.

Dag 8 -  Thaise Hoa - Tam Coc
Wij vervolgen de beruchte Ho Chi Minh route en rijden door kleine dorpjes en rijstvelden. De weg wordt steeds smaller deze regio is dun bevolkt. We komen hier nauwerlijks toeristen tegen. We leren het leven op het platteland van Vietnam kennen. We rijden door kleine dorpjes, langs rubberplantages, thee en graangebieden en zien afgelopen stieren grazen en ploegen in de rijstvelden. Opvallend van dit gebied is dat er meer kerken dan tempels zijn.

Dag 9 - Tam Coc – verblijf 
Vandaag maken we een boottocht  van ongeveer 1 1/2 uur om de prachtige kalkstenen bergen, natuurlijke grotten en authentieke landbouwactiviteiten te bekijken. Het is een korte rit naar Hoa Lu, de oude hoofdstad van Noord-Vietnam. Er zijn sommige tempels gebouwd ter ere van de eerste Vietnamese keizers Đinh Tiên Hoàng (924-979) (r. 968 – 979), na de bevrijding van het land van de heerschappij van de zuidelijke Chinese Han-dynastie. 

Dag 10 - Tam Coc - Mai Chau
We vervolgen onze weg en rijden over smalle en rustige  wegen, langs een paar natuurparken, naar Mai Chau. De stad is gelegen in een idyllische vallei, ingesloten door heuvels en rijstvelden. De vallei heeft verschillende Thaise dorpen, gekenmerkt door traditionele paalwoningen. Als er tijd is en het weer goed is  kunnen we optioneel een omweb maken over een landweg door de heuvels om een chopstick-fabriek te bezoeken.
 

Dag 11 - Mai Chau - Nghia Lo
Wij worden gewekt door  de vogelgezang en het water dat door beekjes stroomt.. Vandaag volgen we weer een smalle maar verharde weg. Het is een prachtige omgeving en langs de route zijn er vele kleine dorpjes en theeplantages. In de ochtend komen we voornamelijk Thaise mensen maar later zien we steeds meer Hmong-volk.  We steken over de zwarte rivier op een pontje en vervolgen onze weg naar Nghia Lo. Dit is een snel groeiende bergstad en ligt op de kruising van twee belangrijke wegen. In de stad zul je Dao en Hmong mensen tegenkomen.

Dag 12 - Nghia Lo - Sa Pa
We rijden verder richting het noorden. Het landschap is hier erg mooi. Aan beide kanten van de weg zijn er groene rijstvelden gebouwd tegen de bergwanden. We rijden door de bergen en kruisen een paar hoge passen. Er zijn meer Dao mensen in dit gebied. 40 kilometer voordat Sa Pa bereiken we de hoogste bergpas Tram Ton van deze reis. Sa Pa is de meest toeristische plaats die wij tijdens deze reis bezoeken. Als we hier niet in het weekend voor de markt komen, zien wij niet zoveel andere toeristen. Sa Pa is gelegen op een hoogte van 1500 meter; tijdens de Franse kolonisatie ontwikkelde deze plaats als een zomer retraite om te ontsnappen van de verstikkende hitte in de lagere delen van het land.

Day 13 - Sa Pa - verblijf
Sa Pa is een gezellige plaats om een dag uit te rusten. Je kunt een wandeling maken doro de vallei, een fiets huren of de stad en markt ontdekken. . 

Dag 14 - Sa Pa - Bac Ha
We rijden de eerste 110 kilometer van de dag op een volledig verharde weg. Onderweg stoppen we in Lao Cai om een kijkje te nemen bij de Chinese grens. De rode rivier scheidt de twee landen en een spoorbrug verbindt de landen opnieuw.Aan de 0verkant van de rivier zien we de hoge gebouwen van het  relatief veel rijkere China. Wij nemen een paar kilometer de snelweg, om dan een afslag te nemen naar een klein landweggetje richting het oosten langs de chinese grens. Deze tocht is vol heuvels, bochten, rijstterrassen en uitzicht op de rivier. Bac Ha is een typisch Noord-Vietnamese dorp met levendige volkeren, gelegen in een vallei. 

Dag 15 - Bac Ha-Ha Giang
Net ten noorden van de Bac Ha gaan we rechtsaf en volgen een klein weggetje. We rijden dan door een spectaculaire gebied bezaaid  met gekartelde rotsen. De mensen van de Hmong-dorpjes zijn verrast om ons te zien. Ze zien hier zelden buitenlanders en zeker niet op de motor! Na een mooie afdaling komen we aan in Xin Man. Net buiten Xin Man steken we de brug over en slaan rechtsaf. We volgen de rivier naar het dorp Huang Su Phi. Er zijn veel mensen van de Nung stam hier. Verder zijn er vele Nung dorpjes onderweg. Na iedere bocht hebben we uitzicht op de prachtige groene rijstterrassen. Het laatste stuk na Ha Giang moeten we de hoofdweg volgen.  Men moet een beetje oppassen in het drukke verkeer. Ha is Giang de hoofdstad van de provincie. We overnachten in een resort aan de rivier, net buiten het centrum.

Dag 16 - Ha Giang-Dong Van
Vandaag gaan we naar het mooie en unieke karst berggebied. Het is een UNESCO World Heritage site, 'Kart Plateau Geopark' lokaal bekend als 'Dong bestelwagen - Meo Vac', na de twee grootste dorpen. Onmiddellijk na de Ha Giang, wordt de weg smaller daarna rijden we over de nok. We nemen de tijd om te genieten van het adembenemende landschap en de hardwerkende bergstammen te bekijken. 

Dag 17 - Dong Van - verblijf
Vandaag nemen we de tijd om de omgeving verkennen, ontspannen in de stad, of beide. Een optie is een bezoek aan één van de voormalige Hmong king's Palace. Ook, een korte maar avontuurlijk parcours brengt ons verder naar het noorden, naar de Chinese grens.  Het is ook mogelijk om een rit te maken langs over smalle wegen om kleine dorpjes in de directe omgeving te bezoeken

Dag 18 - Dong Van - Bao lac
Vanmorgen worden we wakker met uitzicht op de spectaculaire Ma Pi Leng Pass. Het is slechts 21 kilometer, maar Vietnamese dichters hebben hun liefde hier uitgedrukt. Wij nemen ruim de tijd vandaag om de omgeving te verkennen. Het is een rustige route via een golvend landschap bedekt met rijstterrassen.

Dag 19 - Boa Lac - Ba Be
We rijden langs smalle wegen naar Lake Ba. De motoren gaan op kleine bootje waarmee we de rivier oversteken.  De meren van Ba bevinden zich in het gelijknamige national park. De meren zijn omgeven door rotsen van het puntige karst. Het Nationaal Park bestaat uit kalksteen, dus er zijn meren, watervallen, grotten en vreemde rotsformaties in overvloed. Je kunt speciale diersoorten tegenkomen zoals de king cobra, de Aziatische zwarte beer en de Aziatische goudkat. Er zijn meer dan 350 verschillende soorten vlinders. Het meer van Ba is de grootste in het land. Het is ongeveer zeven kilometer lang en één kilometer breed. Binnen het park zijn grenzen er zijn ook een aantal dorpjes met etnische minderheden, zoals Tay, Witte H'mong en Red Dao

Dag 20 - Ba Be - Hanoi
Dit is een lange dag rijden terug naar de hoofdstad. In de ochtend de wegen zijn rustig maar na dan Nguyen het drukker wordt. Het is de laatste etappe van de reis maar misschien de meest bijzondere. Voor veel deelnemers is rijden in de stad in  het drukke verkeer een fantastisch einde van de motorreis.

Dag 21 - Hanoi - verblijf
Vandaag kun je Hanoi verkennen. Tijdens het koloniale tijdperk was Hanoi de hoofdstad van Frans-Indochina. De Franse geschiedenis is nog duidelijk zichtbaar, ondermeer door de brede boulevards en de oude villa's.  Je kunt rond de oude wijk  wandelen door kleine straten en langs drukke winkels. Of bezoek musea en pagodes. 'S avonds kun je genieten van heerlijke Vietnamese gerechten tijdens het diner.
 

Dag 22 - Hanoi - Amsterdam
Als je geen verlenging hebt naar Ha Long Bay, dan vertrek je naar Hanoi luchthaven voor de vlucht terug naar huis te gaan.

 

VERLENGING

Dag 22 - Hanoi - Halong baai
In de ochtend word je opgehaald vanaf je hotel en in een minibus naar Halong Baai gebracht. Dit is een rit van circa vier uur. De puntbergen in de baai van Halong maken deze baai erg bijzonder. Het is prachtig om hier met de boot doorheen te varen. Je komt rond de middag aan in Halong Baai. Hier ga je aan boord van een traditionele boot, deze deel je met andere (internationale) reizigers. Je vaart vervolgens de baai in en zal op de boot op een mooie lokatie overnachten. Indien er interesse voor is, zullen wij bij verschillende grotten een stop maken.

Dag 23 - Halong Baai - Hanoi
In de ochtend komen wij terug aan wal en stappen weer in de minibus. Tussen de kust en de hoofdstad Hanoi is het erg druk met verkeer. En hoe dichter je bij Hanoi komt, hoe erger het wordt. De middag kun je gebruiken om het oude deel van Hanoi te bezichtigen. Je kunt met de motor door de stad rijden of het oude centrum te voet verkennen. Afhankelijk van de vlucht, vertrek je vanavond naar de luchthaven of morgen ochtend.

Dag 24 - Hanoi - Amsterdam
Vandaag vertrekken wij per busje naar het vliegveld en kom je dezelfde dag aan op Schiphol.

 

  • Reisdetails

    Reiscode:
    VIE
    Categorie:
    Avontuur
    Groepsgrootte:
    6 - 12
    Dagen:
    22
    Prijs:
    vanaf 4.295,-
  • Routekaart

  • Film

  • Film

  • Film

Meld je aan op de nieuwsbrief, bekijk onze videos en de reisplanner