Logo Motortrails.nl motorreizen

Centraal Azie Zijderoute

Motoren
Deze reis maak je op je eigen motor. Deze moet vanzelfsprekend goed geprepareerd zijn. We rijden enkele lange routes over onverharde wegen. Dit zijn in Tadjikistan, de Pamir Highway, en in Mongolie het deel door West Mongolie. De kwaliteit van deze wegen kunnen door weersomstandigheden (deels) vrij slecht zijn  Op deze trajecten zijn geen verharde wegen. Mede gezien de reacties van de voorgaande deelnemers raden wij voor deze reis (vooral voor deel twee en deel drie van de reis) een wat lichter type all-road motor aan.

Volgauto
De reis wordt uitgevoerd MET volgauto. Voor het eerste traject zal dit onze eigen volgauto zijn. Voor de trajecten 2 en 3  en 4 zullen lokale volgauto met chauffeur worden gebruikt. In ieder land zal dit een andere zijn. In principe kan de bagage en eventuele reserve onderdelen en gereedschap in de volgauto. Omdat de volgauto niet mee de grens over gaat, moet je bij de grensovergang zelf je spullen op de motor mee nemen. Aan de andere kant van de grens staat dan weer een volgauto voor je klaar.

Monteur en Techniek
Deze reis wordt uitgevoerd zonder meereizende monteur. Dit is niet mogelijk omdat ieder op zijn eigen motor deelneemt en er dus op veel verschillende motoren wordt gereden. Zorg daarom dat je zelf de meest essentiële onderdelen bij je hebt. Enige technische kennis van je eigen motor kan dan ook zeker nuttig zijn.

Kleding
Verplicht zijn een helm, motorjas met bescherming, handschoenen, een goede stevige (motor)broek met bescherming of met losse kniebescherming en stevige hoge (berg) schoenen. Het kan vooral in het voor- en najaar erg warm worden in de lage delen van de reis. Een zomer motorjas met becherming is daarom aan te raden. Op koudere delen in de bergen kun je dan indien nodig extra kleding onder je jas dragen. Verder is een goede zonnebril nuttig en een helm met vizier die beschermt tegen het stof.

Visa
Voor meerdere landen geldt een visumplicht. Voor meerdere landen geldt een visumplicht.

Turkije – vooraf (e-visum, €25)
Georgie - gratis bij aankomst
Armenië – ong. €30, aan de grens
Azerbaijan - ong. €50, vooraf met uitnodigingsbrief
Iran - ong €30, vooraf met uitnodigingsbrief
Turkmenisatan - ong €60,vooraf met uitnodigingsbrief
Uzbekistan - ong €70, vooraf met uitnodigingsbrief
Tadjikistan - ong. €70, vooraf (e-visum)
Kirgizië - gratis bij aankomst
Kazachstan -ong. €30, vooraf
Rusland - ong. €100, vooraf met uitnodigingsbrief
Mongolië -ong €85, vooraf
Japan - gratis bij aankomst

Internationaal rijbewijs en Carnet
Voor de meeste landen heb je een Internationaal Rijbewijs nodig. Dit kun je bij een ANWB winkel kopen. Voor Iran en Japan heb je voor de motor een internationaal carnet (een zgn "Carnet de Passages en Douane") nodig. Dit wordt uitgegeven door de ADAC, de Duitse zusterclub van de ANWB. Je kunt dit zelf regelen.

Overnachtingen
Tijdens deze reis overnachten we doorgaans in wat kleinere hotels, met kamers met eigen badkamer. We maken gebruik van tweepersoons kamers tenzij je een eenpersoonskamer hebt geboekt.

In zeer afgelegen gebieden, zoals bijvoorbeeld tijdens de Pamir route op traject twee, maken we gebruik van zeer eenvoudige guesthouses, met soms meerpersoons kamers en gemeenschappeljke badkamers. In deze gevallen is een éénpersoonskamer dan ook niet mogelijk.

In Japan maken we een paar keer gebruik van zeer sfeervolle traditionele guesthouses. Doorgaans heb je in deze overnachtingsplaatsen geen eigen badkamer.

In Turkmenistan zullen we één keer in de woestijn bij Derweze kamperen. De gehele kampeeruitrusting wordt door onze lokale agent verzorgd.

Mongolië is het leegste land ter wereld. Op de route die wij hier rijden zijn geen hotels of guesthouses aanwezig. We overnachten hier meestal in tenten. Deze tenten worden door ons voorzien alsmede de kampeerspullen en een lokale kok die 's middags en 's avond maaltijden bereidt.

Motortransport
Het vervoer naar de plaats van bestemming kan door Motor Trails verzorgd worden. Indien je hiervan gebruik wilt maken hebben wij voor iedere motor een notariële machtiging nodig waarmee wij de toestemming krijgen motoren zonder de officiële eigenaar over de grenzen te nemen. Deze akte zullen wij opmaken en verzorgen. Voor de bestemming Tiblisi en Osh worden de motoren door ons ingekrat en geladen. Je moet je motor hiervoor afleveren op de door ons van tevoren aangegeven motorwerkplaats in Amsterdam Noord. Voor de bestemming Ulaan Bataar moet je zelf de motor inkratten. Deze wordt vervolgens door de transporteur opgehaald. Wij kunnen de krat leveren voor €100.

Bij het transport van je motor vanuit Tiblisi of Osh terug naar Nederland (of België) wordt de motor op de door jou van tevoren aangegeven adres afgeleverd.
Vanuit Ulaan Bataar wordt de motor in een krat deels gedemonteerd en afgeleverd op de door ons aangewezen motorwerkplaats in Amsterdam Noord. Daar wordt de motor weer rijklaar gemaakt en kun je deze vervolgens ophalen.

Vanuit Japan komt je motor in de haven van Rotterdam aan. Je moet je motor dan ook in Rotterdam ophalen.

Voor de reis terug naar Nederland (of België) vanuit Tiblisi, Osh, Ulaan Bataar en Tokyo worden de motoren door de transporteur ingekrat. Wel moeten de motoren daarvoor afgeleverd worden op de door de transporteur aangegeven loods of motorwerkplaats.

Meer details over de reis en wat je mee moet nemen staan in het reishandboek dat je ongeveer een maand voor vertrek ontvangt.

  • Film

Meld je aan op de nieuwsbrief, bekijk onze videos en de reisplanner