Logo Motortrails.nl motorreizen

Moldavie Transnistrie 16 Landen

Dag 1 – Thuis – Ulm (DE)
Startplaats van de reis is Ulm in het zuiden van Duitsland. Het is een vrij lange dag als je het in een keer wilt rijden, maar zeker haalbaar. Als je het rustiger aan wilt doen dan kun je de route in twee delen rijden. Je moet dan vanuit huis een dag eerder weg en onderweg zelf een overnachting regelen. In ieder geval is het van belang dat je de middag in Ulm aankomt.

Dag 2 – Ulm – Coldrano (IT)
Vanuit het zuiden van Duitsland steken we de grens over met Oostenrijk, we doen dit over de hoofdweg via een grote grenspost. Een klein stukje verder verlaten we de grote weg en komen we via kleinere wegen bij de grens met Liechtenstein. Deze grenspost wordt beheerd door de Zwitserse douane. Je hebt geen visum nodig, maar er is wel grens controle. Zwitserland is namelijk geen schengenland. Na een kort tourtje door Liechtenstein rijden we via een onbewaakte brug Zwitserland binnen. We blijven in Zwitserland totdat we de uiterste zuidoost hoek van het land bereiken. De grens tussen Zwitserland en Italie wordt gevormd door de Alpen. We moeten daarom een hoge pas oversteken om in Italie te komen. Vrijwel direct beginnen we dan aan de prachtige Stelvio pas. Daarna is het niet ver meer naar ons hotel in de het witersport dorpje Coldrano.

Dag 3 – Coldrano - Venetië
Onderweg hebben we nog een paar mooie passen alvorens we op de laagvlakte van Italie belanden. Het wordt direct een stuk drukker. Eindpunt van vandaag is Venetie. Het is een korte rit en we kunnen rond het middag uur al in het hotel zijn. Dan heb je de rest van de middag om Venetie te bezoeken. Dit kun je op verschillende manieren doen. Met de Vaporetto (waterbus) over de Canal Grande mag je zeker niet overslaan. Venetië is autovrij en je raakt er niet makkelijk je motor kwijt, dus ga je Venetië in met de bus. Een kaartje voor de bus koop je bij de receptie en je stapt voor het hotel in de bus.

Dag 4 - Venetië - Vertrek veerboot
Aan het eind van de middag vertrekt de veerboot vanuit Ancona naar Igoumenitsa in Griekenland. Omdat we toch circa 400 km moeten afleggen, zullen we in de ochtend vooral de snelweg nemen. Lunchen doen we in San Marino. San Marino is een officieel land binnen Italie. Het is lid van de EU en van het Schengen verdrag. Het is eingelijk niet meer dan een klein stadje op een hoge berg. Het is bijzonder om hier binnen te rijden tot aan de top. Op de top zijn restaurantjes met prachtige uitzichten. Na de lunch dalen we weer af en nemen we een paar smalle weggetjes om weer terug op de hoofdweg te komen. Het is dan niet ver meer naar de haven van Ancona. Overnachting op de boot.

Dag 5 - Igoumenitsa – Kastoria (GR)
De ochtend glijdt weg verder over de zee tussen (links) Albanië en (rechts) Corfu door naar Igoumenitsa waar we in de ochtend aankomen. Let op het is een uur later in Griekenland. Het eerste deel van de route leggen over de snelweg af. Deze zijn nagenoeg leeg in Griekenland. Daarna nemen we de smallere wegen door de bergen. Onderweg bezoeken we natuurlijk de Vikoskloof. Na dit bezoek begint het echt te slingeren. Dit gaat door totdat we het schiereiland Kastoria bereiken. Gelegen in het gelijknamige meer.

Dag 6 – Kastoria - Sidirokastro (GR)
We blijven op de bijna verlaten goede provinciale wegen in het noorden van het land. We volgen de grens met Macedonie. Het is een bijzonder mooi gebied waar je de gehele dag weinig andere weggebruikers zult tegenkomen. We eindigen vlakbij de grens met Bulgarije in een klein traditioneel dorpje.

Dag 7 – Sidirokastro – Plovdiv (BG)
Het is slechts enkele kilometers naar de grens. Terwijl er aan de Griekse kant van de grens niet zoveel lijkt te gebeuren vind je aan de Bulgaarse kant veel restaurants en winkels. Veel Grieken komen hier voordelig boodschappen doen. Direct na de grens verlaten we de hoofdweg en rijden we het berggebied in. Af en toe kom je een dorpje tegen, maar je zult ervaren dat Bulgarije een heel leeg land is. Maar met veel mooie uitzichten op de route vandaag. Als we in de stad Plovdiv aankomen hebben we een groot berggebied overgestoken.

Dag 8 – Plovdiv – Burgas (BG)
Tijdens deze wat langere etappe rijden we een stuk naar het noorden om in de zuidelijke Karpaten te komen. We rijden hier een paar mooie passen vootdat we in het laagland komen en over de hoofdweg naar Burgas rijden. Burgas is een klein traditioneel plaatsje aan de zwarte zee. Het heeft een strandje waardoor het veel toeristen trekt.

Dag 9 – Brugas – Istanbul (TK)
We volgen de kustlijn van de zwarte zee en gaan vlak voor de grens landinwaards. Hier steken we over naar Turkije. Net over de grens rijden we een prachtige binnendoorroute, over smalle wegen door de bergen. Daarna komen we op de hoofdweg richting Istanbul. We overnachten in het Europese deel van de stad.

Dag 10 – Istanbul – Karasu (TK)
Het is geen lange route vandaag zodat je in de ochtend nog tijd hebt om de Aya Sofia te zien en een van de grote markten. Als je na de lunch vertrekt kom je nog wel op tijd binnen. In Karasu overnachten we omdat daar morgen ochtend vroeg de boot over de zwarte zee vertrekt.

Dag 11 – Karasu – Veerboot
Vroeg in de ochtend ga je aan boord van een vrachtschip. Het is niet echt een veerdienst. Je motor staat dus tussen de vele vrachtwagen. Je hebt een hut aan boord die je deelt met drie andere reizigers. Neem voldoende versnaperingen mee aan, want aan boord is niet veel te verkrijgen. De gehele dag breng je door aan boord of op het dek.

Dag 12 – Veerboot – Odessa (UA)
Vroeg in de ochtend kom je aan iets ten zuiden van Odessa in Oekraine. We rijden van boord en gaan direct door naar het hotel in de stad. Hier heb je de rest van de dag de tijd om de leuke moderne stad Odessa te bezoeken.

Dag 13 – Odessa – Chisinau (MD)
Misschien wel de meest bijzondere dag van de reis. Wij rijden door het vlakke land van Oekraine naar de grens met het oosten van Moldavie. Dit deel van Moldavie heeft zich zelf onafhankelijk verklaard en heet nu Transnistrie, het gebied wordt gemarkeerd door de grens met Oekraine in het oosten en de rivier Nistre in het westen. Vanuit Oekraine komen we dus Transnistrie binnen. Je krijgt hier officieel een stempel van in je paspoort. We lunchen in de hoofdstad van de republiek Tiraspol. Daarna steken we de rivier Nistre over en komen we bij de grenspost van de Republiek Moldavie. Als we binnen zijn rijden we door naar de hoofdstad Chisinau. Hier overnachten we.

Dag 14 – Chisinau – Galati (RO)
Binnen Moldavie is autonome regio Gagauzia gevormd. Het was vroeger deel van Roemenie maar door de Soviets bij Moldavie getrokken. In 1990 hebben de Gagauzen zich net als Transnistrie onafhankelijk verklaard, maar sinds 1994 hebben ze zich als een autonome regio bij Moldavia aangesloten. Gagauzia heeft een eigen vlag, embleem en volkslied. Hier rijden wij natuurlijk ook even door dit gebied heen. Aan het eind van de dag komt de grenspost met Roemenie. We steken deze over, rijden langs de enorme Nederlandse scheepswerven en komen dan aan in ons hotel in de plaats Galati.

Dag 15 – Galati – Brasov (RO)
Roemenie is het dichtsbevolkte land van de reis en het ontbreekt het land aan snelwegen. Er is slechts één snelweg en deze gaat van Boekarest naar Timisoara. In vergelijking met Bulgarije en Griekenland zul je dus vaker achter slierten auto’s op provinciale wegen rijden. Het eerste deel van de route van vandaag gaat nog door laagland gebieden. In de middag nemen we een smalle route door het Karpaten gebergte en komen vervolgens in Brasov aan.

Dag 16 – Brasov – verblijf
Brasov is een klassiek plaatsje met een gezellig centrum. Dit centrum bestaat eigenlijk uit een lange straat en een groot plein. Zowel de straat als het plein zijn eigenlijk één groot terras. Verder zijn er in de stad ook nog verschillende dingen te bezoeken.

Dag 17 – Brasov – Sibiu (RO)
Vanuit Brasov rijden we in zuidwestelijke richting. We komen al snel in de berggebieden terecht. Eerste stop van vandaag is het kasteel van graaf dracula, het Bran Kasteel. Je kunt dit kasteel bezoeken. Na de lunch begint het hoogtepunt van de dag: het rijden van de transfaragan pas. Door het bbc programma topgear is deze pas uitgeroepen tot de mooiste van Europa. Wij rijden deze pas vanaf het zuiden. Het mooiste deel komt voor ons op het laatst. We rijden eerst een lang stuk langs een stuwmeer en komen dan pas bij de mooie uitzichten. Na deze pas is het niet ver meer naar Sibiu, waar we overnachten.

Dag 18 – Sibiu – Lugoj (RO)
Terwijl de Transfaragan pas de naam van de mooiste heeft, is volgens lokale motorrijders de pas die we vandaag rijden eigenlijk mooier. We steken dus opnieuw de Karpaten over maar nu vanaf het noorden. Het is een iets kortere pas in afstand. De rest van de dag rijden we door een mooie omgeving naar het kleine plaatsje Lugoj.

Dag 19 – Lugoj – Boedapest (HO)
In de uiterste westpunt van Roemenie verlaten we het land en rijden we Hongarije binnen. Door de heuvels van zuid Hongarije rijden we rustig naar de hoofdstad toe. Het centrum van Boedapest rond de Donau is natuurlijk erg mooi en bijzonder. Het is leuk om te zien dat de plaats Galati, op de grens met Moldavie waar we eerder deze reis overnacht hebben, ook aan de Donau ligt.  De Donau ontspringt in het Zwarte Woud en komt uit in de Zwarte Zee.

Dag 20 – Boedapoest – Bratislava (SK)
Deze zelfde Donau vormt de grens tussen Hongarije en Slowakije. We steken deze in de ochtend over en volgen de rivier tot de relatief kleine hoofdstad Bratislava. Het is geen lange rit dus je hebt nog voldoende tijd om deze stad te bezoeken.

Dag 21 – Bratislava – Cesky Krumlov (CZ)
Vandaag vooral een rij-etappe, eigenlijk het begin van de thuisreis. Vanuit Bratislava steken we de Donau over en rijden meteen Oostenrijk binnen. We nemen de Ringweg rond Wenen, o.a. langs Schloss Schönbrunn, en bij Krems steken we opnieuw de Donau over en volgen de oever een tijdje. Wat dan volgt is een gemoedellijk stuk Oostenrijks heuvelland. Aan het eind van de dag rijden we het zuidelijkste puntje van Tsjechië binnen en overnachten in een klein dorpje op de oevers van de Vltava.

Dag 22 – Cesky Krumlov - Issigau (DE)
De slotetappe heeft nog een fraaie rit door Zuid-Bohemen voor ons in petto, zeg maar de kers op de taart. Het grootste deel rijden we door de Sumava bergketen. Dit grensgebied was tijdens de koude oorlog verboden terrein vol prikkeldraad en dat is de reden waarom de streek zo dunbevolkt en de natuur nog zo ongerept is. Pas op het einde van de rit rijden we Duitsland binnen, waar we overnachten in de bijgebouwen van een klein kasteeltje. Onder het genot van een hapje en een drankje in de kasteeltuin blikken we ’s avonds terug op ons avontuur.

Dag 23 - Issigau - thuis
Na het ontbijt nemen we afscheid en rest ons nog een flink stuk Autobahn naar huis.

 

  • Reisdetails

    Reiscode:
    MOD
    Categorie:
    On road (eigen motor)
    Groepsgrootte:
    8 - 16
    Dagen:
    23
    Prijs:
    vanaf 3.295,-
  • Routekaart

Meld je aan op de nieuwsbrief, bekijk onze videos en de reisplanner