Logo Motortrails.nl motorreizen

Centraal Azie Zijderoute

TRAJECT 1

EUROPA

Deze prachtige motorreis begint met heerlijk stuurwerk door Tsjechië en Slowakije. Geweldige natuur begeleidt ons in de Slowaakse Karpaten. Genieten van authentieke dorpjes, slingerende bergwegen en wonderschoon cultureel erfgoed. We overnachten in Bratislava en Boedapest alvorens we doorrijden naar Roemenië. Hier rijden we over, volgens Topgear, de mooiste weg van Europa: de Transfagarasan. In de wintermaanden is deze pas dicht vanwege de sneeuw, eind mei is de pas meestal weer open. Mocht dit niet zo zijn, dan zullen we moeten omrijden. Dan volgt nog een mooie route door Bulgarije voordat we aankomen bij de grens met Turkije.

TURKIJE
Als we vanuit Edirne naar Istanbul rijden, steken we de de brug over de Bosporus over en rijden we de eerste kilometers in Azië. Na een dagje Istanbul rijden we het gigantische achterland van Turkije in. Turkije heeft een ontzettend goede infrastructuur. We moeten onze wegkeuze dus dagelijks afstemmen op de af te leggen afstanden. De grote afstanden leggen we af over de hoofdwegen, terwijl we daarnaast zoveel mogelijk kleinere binnendoor-wegen volgen. De overnachtinsplaatsen zijn in ieder geval klein en niet toeristisch. Safranbolu is een door Unesco beschermde stad. Omdat de binnenlanden van Turkije erg de moeite waard zijn, komen we pas bij Trabzon aan de kust van de Zwarte Zee. Hier begint een prachtige route langs de kust naar de grens met Georgië.

GEORGIE
Direct na de grens slaan we weer een smalle weg in die de heuvels in leidt. Georgië is het land van oude beschavingen en klassieke kloosters en kerken. Het is het eerste land dat officieel het christelijke geloof tot staatsreligie uitriep. Georgië is ook het land met een van de 14 officiele taalgeschriften ter wereld. Hoewel het Romeinse alfabet vaak gebruikt wordt, kunnen alle inwoners het oude schrift lezen en schrijven.Tijdens deze reis rijden we twee keer Georgië binnen. De eerste keer vanaf Turkije. We buigen dan direct af naar de grens met Armenië. De tweede keer komen we vanuit Armenië en verblijven we twee nachten in de hoofdstad Tblisi. Dan volgt een prachtige route langs de Kaukasus naar Azerbeidzjan.


TRAJECT 2

ARMENIE

Armenie grenst aan vier landen. Maar slechts met twee van deze landen heeft het goede betrekkingen. De grenzen met Turkije en Azerbeidzjan zijn nog steeds gesloten. Turkije vanwege de Armeense genocide en Azerbeidzjan vanwege het conflict in Nachorno Karabach. Toch willen we graag dit bijzondere land in de route opnemen. Het heeft een prachtige natuur en een eeuwenoude christelijke cultuur, veel kloosters en prachtige kerken. De grens met Georgië is wel open. Deze gebruiken we dus om het land in te rijden. Na een overnachting in de hoofdstad Jerevan en een prachtige route langs de berg Aragat en uitzicht op de berg Ararat in Turkije, rijden we langs de oever van het Sevan meer via een andere grens terug naar Georgië.

AZERBEIDZJAN
Via de noordgrens rijden we het land binnen. In de uitlopers van de Kaukasus overnachten we in een klein dorpje, voordat we doorrijden naar de aan de Kaspische zee gelegen hoofdstad en havenplaats Bakoe. Het is interessant is om te zien hoe snel deze stad, door inkomsten uit de olie, na de loskoppeling van de Sovjet-Unie enorm gegroeid en gemoderniseerd is. Het is een mondaine stad, met veel moderne in het oog springende architectuur, maar ook nog steeds met een eeuwenoude deels ommuurde stadskern. Niet Amsterdam maar Baku is de laagst gelegen hoofdstad van de wereld, delen van de stad liggen maar liefs 25 meter onder de zeespiegel.

IRAN
Vanuit Baku rijden we langs de Kaspische zee naar de grens met Iran en rijden door naar het gezellige plaatsje Lahijan, dat omgeven is door theeplantages. We rijden door een van de meest groene gedeeltes van Iran naar hoofdstad Teheran. We blijven hier twee nachten in deze metropool met 12 miljoen inwoners. Er zijn hier verschillende bezienswaardigheden die je kunt bezoeken, waaronder het indrukwekkende Golestan paleis, dat sinds de val van de sjah een museum is geworden. Vanuit de nog door de sjah gebouwde 45 meter hoge vrijheidstoren heb je, als er niet te veel smog is, een fantastisch uitzicht over deze immens grote stad. Vanuit Teheran rijden we in noordoostelijke richting door de bergen en via het indrukwekkende Golestan Nationaal park naar de grens van Turkmenistan.

TURKMENISTAN
Waarschijnlijk het meest bijzondere land van deze reis. De grote onbekende en de ontoegankelijkste van de Stan-landen. Dit is ook het enige land op de route waar volgauto en lokale gids verplicht zijn. De grensovergang zal ook een van de meest lastige zijn. Er zal door de beambten worden bepaald hoeveel kilometer er ongeveer door het land gereden zal worden op basis van onze route. Deze afstand zal omgerekend worden naar te verbruiken liters benzine. Dan zal het verschil in literprijs tussen Nederland en Turkmenistan bepaald worden en dit vermenigvuldigd worden door het aantal liters. Hieruit komt een bedrag dat we ter plaatse aan de beambte zullen moeten betalen. Deze uitgebreide grensprocedure zal redelijk wat tijd zal innemen.
Niet ver van de grens ligt Asjchabad, de hoofdstad van Turkmenistan. In Asjchabad blijven we twee nachten. Deze toch wel bizarre stad is zeker een dag verblijf waard. Het grote standbeeld van de grote leider moet natuurlijk gezien worden en ook de prachtige moskeeën. Het is waarschijnlijk de witste stad van de wereld, omdat per wetgeving de gebouwen uit wit marmer zijn opgetrokken. De volgende dag rijden we door dwars door de Karakum woestijn naar het dorpje Derweze. Regelmatig zullen we gewaarschuwd worden voor kamelen op de weg en we zullen vast en zeker ook een paar exemplaren zien. Vlak bij Derweze vind je een bijzondere krater, die ontstaan is tijdens het boren naar aardgas in 1971. De grond onder de boortoren stortte in, waardoor een groot gat met een diameter van ongeveer 70 meter ontstond. Om ontlading van giftig gas te voorkomen, werd besloten het gas af te branden. Tot op heden brand het nog steeds. De lokale mensen noemen het “De poort naar de Hel”
Vanuit Derweze vervolgen we onze weg door de woestijn in noordelijke richting naar de grens met Oezbekistan.

OEZBEKISTAN
Bij de grens zeggen we gedag tegen onze Turkmeense volgautochauffeur. Na alle grenspapieren in orde gebracht te hebben rijden we door het laagland naar de stad Samarkand. Ook deze stad heeft een belangrijke rol gespeeld in de tijd van de zijdekaravanen. Hierna volgt een vlakke route door het smalle deel van het land en komen we in de hoofdstad Tasjkent. In Tasjkent is veel te zien. Oude Moskeeën herinneren aan de zijdekaravanen en op het imposante plein kun je een hele middag doorbrengen. Door het heuvelachtige landschap rijden we verder richting het oosten en overnachten in Fargahna voordat we de grens met Kirgizië oversteken.

TADZJIKISTAN
De Pamir Highway is ooit door de Russen aangelegd als verdedigingslinie tegen de oprukkende Britse koloniale troepen uit het zuiden. De weg loopt langs de grens met Afghanistan door een van de ruigste en meest afgelegen gebieden op aarde. Na twee nachten in Doesjanbe beginnen we aan het ruigste deel van de reis. Hotels zijn hier beperkt en we slapen regelmatig bij mensen thuis. In dit lege woeste land met haar uitermate gastvrije bevolking zijn nog niet veel toeristen je voor geweest. In het ruige hooggebergte ver boven de boomgrens rijden we de Pamir Highway. We blijven zeker tien dagen op redelijke hoogte voordat we weer afdalen in Kirgistan rijden. Dit is een redelijk zwaar deel van de reis naar een zeer unieke motorreis bestemming, een van de laatste overgebleven natuurgeheimen op aarde!

KIRGISTAN
Eenmaal de grens over rijden we het centrum van Osj in. Hier is onze eerste overnachting in Kirgizië of Kirgistan kent in tegenstelling de buurlanden Kazachstan en Oezbekistan nauwelijks vlakke delen. Het Tiensjangebergte is ruig en over de hoge delen zijn geen passen. Een prachtige route brengt ons verder het berglandschap in naar het meer van Toktogul, voornamelijk bewoond door authentieke Kirgiezen in joerts. Een supermooie afsluitende route brengt ons tenslotte naar de hoofdstad Bisjkek. Hier worden de motoren op de vrachtwagen geladen en terug naar Nederland gebracht, terwijl wij dit per vliegtuig doen.

KAZACHSTAN, RUSLAND, MONGOLIE - volgt later

  • Film

Meld je aan op de nieuwsbrief, bekijk onze videos en de reisplanner