motortrails.nlmotortrails.commotortrails.demotortrails.dkmusictrails.nlautoavontuur.nl
Logo Motortrails.nl motorreizen

Organisatie Avontuur en Cultuur reizen

Introductie
Motor Trails is een jonge organisatie die avontuurlijke motorreizen organiseert naar verre bestemmingen. Om deel te nemen hoef je geen coureur of motorfreak te zijn. Het idee is veel zien, niet te lange afstanden per dag en vooral genieten van het motorrijden door een fantastische omgeving. Al onze reizen zijn eigen product, zelf uitgezet en worden door onszelf georganiseerd. Wij verkopen dus geen motorreizen van lokale organisatoren door. Je krijgt daarom altijd een van onze eigen, Nederlands talige reisbegeleiders mee.

 

Sinds 2000 
In 2000 heeft met veel succes de Vietnam Bergvolkeren Motorreis plaatsgevonden, georganiseerd in samenwerking met Koning Aap Reizen. Een reis van een maand per motor langs de bergvolkeren van Noord-Vietnam. Vooral door het enthousiasme van de deelnemers is toen besloten het organiseren van avontuurlijke motorreizen voort te zetten en uit te breiden. Een jaar later was er de Cambodja Avonturen Motorreis. Sinds 2002 werkt Motor Trails op geheel zelfstandige basis en inmiddels hebben we een prachtig pakket van avontuurlijke motorreizen over de hele wereld ontwikkeld. De manier van reizen en organisatie is nooit veranderd.


Het doel
Doel van elke Avontuur en Cultuur reis is primair om het land te zien en te beleven op natuurlijk het meest geschikte voertuig; de motor. Op de motor kunnen we in gebieden komen die voor andere bezoekers onbereikbaar zijn en ervaar je tegelijkertijd de ultieme persoonlijke vrijheid. Door de zeer goede kennis en ervaring die wij in deze landen hebben, kunnen we je het mooiste dat het land te bieden heeft laten zien en vooral op de motor laten beleven. Soms over asfalt, soms over stenen, zand of modder. Maar altijd door een fantastische omgeving.                   

 

Zwaarte van de reizen
Verschillende factoren spelen een rol bij het bepalen van de zwaarte van de reis. Dit kan zijn de hoogte, het klimaat de afstanden. Maar meestal wordt het bepaald door de hoeveelheid onverharde wegen. We hebben niet als doel om zoveel mogelijk off road te rijden. We gaan ze echter ook niet uit te weg, het is immers een groot deel van het avontuur. We kijken naar een goede balans tussen verhard en onverhard en ook tussen de onverharde wegen onderling letten we op veel variatie. We willen de reizen wel voor iedereen toegankelijk houden, off road ervaring is dus op de meeste reizen geen vereiste. En het is helemaal niet belangrijk hoe snel of hoe goed je over deze trajecten rijdt. Bij elke reis staat bij bijzonderheden aangegeven hoeveel onverharde wegen je kunt verwachten. Voor enkele reizen is wel enige off road ervaring aan te bevelen. Hiervoor kun je bijvoorbeeld onze basis off road training volgen.

Het schema en de routes
Het reisschema staat in principe vooraf vast. De hotels zijn vooraf gereserveerd en de route is door ons verkend. We proberen rekening te houden met een rustdag om de vier dagen. Op deze dagen is altijd iets te doen zoals een dagtocht, een markt, een wandeltocht of boottrip. Het komt ook voor dat nieuwe routes ineens mogelijk zijn of dat het avontuurlijke pad plotseling geasfalteerd is. De reisleider zal dus weleens voor stellen een nieuwe route uit te proberen. Deze dagen zullen dan natuurlijk extra avontuurlijke zijn.

De Groepssamenstelling
Een groep van Motor Trails bestaat uit vijf onderdelen:

Motorrijdende Deelnemers:
Om flexibiliteit zo groot mogelijk te houden reizen we in kleine groepen. Ook is dit voordelig in verband met de afgelegen gebieden waar de beperkte accommodatie niet altijd afgestemd is op toeristen. Het minimum aantal motorrijdende deelnemers is 8 en het maximum is beperkt tot 12. Voor de off road reizen is het minimum 6 en het maximum 8.

Duo Passagiers:
Een duo passagier boekt de reis samen met een motorrijdende deelnemer en zit in principe de gehele reis bij deze achter op de motor. Het aantal plaatsen voor duo passagiers is beperkt omdat in moeilijke omstandigheden achterop meerijden niet mogelijk is en de duo passagier plaats zal nemen in de volgauto. In de volgauto zijn maximaal twee plaatsen maar soms maar een plaats beschikbaar.

Volgauto:
De volgauto is meestal een 4x4 jeep en rijdt ten alle tijden achter de groep, niemand mag achter de volgauto rijden. De volgauto vervoert de bagage zodat je tijdens het motorrijden volledige vrijheid hebt en alleen een klein dagrugzakje mee hoeft te dragen. Er is altijd een plaats vrij voor het uitzonderlijke geval dat een rijder niet meer verder kan. Dit kan gebeuren wanneer bijvoorbeeld een technisch probleem aan de motor niet ter plekke opgelost kan worden. De motor kan dan op de imperiaal mee verder reizen.

De Monteur:
De monteur is iemand uit het land zelf en hoort bij de motorverhuurzaak of is, in enkele gevallen, een persoonlijk contact van Motor Trails. Hij reist mee in de volgauto met een grote zak reserve onderdelen en gereedschap en kan onderweg direct ter plekke reparaties aan de motoren uitvoeren. Elke dag na aankomst in het hotel controleert en onderhoudt hij de motoren en repareert hij hetgeen wat onderweg niet direct mogelijk of nodig was.

De reisbegeleiding:
Een Nederlands sprekende reisleiding is vanzelfsprekend. De reisbegeleiders van Motor Trails hebben stuk voor stuk hun sporen in de avontuurlijke of motorreiswereld verdiend. Zij kennen de weg, de routes, de hotels, de leukste plaatsen om te stoppen en hebben zeer veel ervaring in het land. Maar vooral zijn wij er om de gehele reis in goede banen te leiden. Meestal, en zeker de eerste dagen, rijdt de reisbegeleider voorop.

Onderweg
In principe blijven we als groep bij elkaar rijden met de volgauto in laatste positie. Dit betekent niet dat je de hele reis in colonne de route rijdt. De een rijdt harder dan de andere, en de ander stopt weer vaker voor foto's. In drukke verkeerssituaties zal de reisleider zeker voorop rijden. Op rustige dagen met weinig afslagen heb je veel meer vrijheid. Je rijdt dan je eigen tempo maar wel met duidelijke afspraken. Deze zullen meestal inhouden dat je bij elke splitsing en elk dorpje stopt om de groep weer bij elkaar te laten komen. Afhankelijk van de bestemming en de reisleider kun je hier natuurlijk allerlei variaties op verwachten. Mocht je vooruit willen rijden of ergens langer willen blijven dan kan dat alleen na goede afspraken. Individueel een geheel andere route gaan rijden is echter niet mogelijk.

Vrije tijd
Het reisprincipe van Motor Trails betekent niet alleen veel vrijheid door het motorrijden maar ook veel vrijheid tijdens de reis. Na aankomst in een plaats ben je vrij om te gaan, staan en eten waar je wilt. Wil je een stukje het dorp uitrijden, een wandeling maken, een hapje gaan eten bij lokale mensen die jou hebben uitgenodigd of een potje biljarten met de lokale jeugd dan is dat natuurlijk mogelijk. Als je maar zorgt dat je op het afgesproken tijdstip van vertrek weer aanwezig bent. In de praktijk zal de reisbegeleider altijd zorgen dat er ergens iets te eten is of een leuk restaurant voorstellen. Mocht je andere plannen hebben, geen probleem.

De Hotels
Onderweg is er weinig keuze uit hotels. Dit betekent niet dat alle hotels slecht zijn. Op enkele uitzonderingen na hebben alle hotelkamers een eigen wc en badkamer met stromend water. Wanneer er keuze is wordt altijd gezocht naar een hotel met een authentieke waarde of een meerwaarde door mooi uitzicht of leuke kamers. De kamer indeling is gebaseerd op tweepersoonskamers, je deelt dus de kamer met een andere deelnemer.

Motoren
De motoren worden ter plaatste in het land gehuurd. Per land is het merk en type anders en gebonden aan de beperkingen en regels van het land. Meer informatie over de motoren per land wordt gegeven bij de betreffende reis op deze site.

Bagage
De bagage zal onderweg vervoerd worden door de jeep. Het is echter nog steeds aan te raden om deze zo licht mogelijk te houden. Tien kilo is zeer moeilijk haalbaar maar toch een goede richtlijn. Naast de grote rugzak is het handig om een kleinere rugzak mee te nemen die je onderweg bij je kunt dragen. Hierin kun je de spullen doen die je voor die dag nodig zou kunnen hebben, zoals camera en drinkfles.

Excursies:
Motor Trails probeert zoveel mogelijk variatie en afwisseling in het programma te bouwen. Zo worden elke reis enkele excursies georganiseerd. Dit kan een trektocht zijn, een boottocht, een olifantentocht, wildwatervaartocht. Alles afhankelijk van het land en de mogelijkheden. Excursies staat vooraf al in het schema, zijn optioneel en in principe niet inbegrepen bij de prijs. Het je dus geen zin om te wandelen, op de rug van een olifant te zitten of heb je andere plannen dan is dat natuurlijk geen probleem en betaal je dus ook niet mee aan de kosten van de excursie.

Het Verkeer
De verkeersregels worden op onze bestemmingen niet zo nauw gehanteerd als je gewend bent. Meestal heeft het grootste voertuig de meeste rechten. Het grootste gevaar op de wegen zijn overstekende dieren en medeweggebruikers. Vooral kippen en honden proberen op het laatste moment nog naar de overkant van de weg te komen. Lokale bestuurders krijgen niet zo'n gedegen rijopleiding als wij hier normaal vinden. Dit kan weleens gevaarlijk weggedrag geven. Maar veiligheid staat natuurlijk voorop. We vermijden teneerste zoveel mogelijk de grote hoofdwegen, de kleine wegen zijn ook veel leuker om te rijden. En ten tweede zullen we in de stad van aankomst uitgebreid te tijd nemen om te oefenen en om aan de nieuwe verkeersomstandigheden te wennen.

Onvoorziene omstandigheden
De routes die we volgen zijn gekozen door hun ligging en mooie omgeving. Afwijken van de van te voren geplande route is echter niet ongewoon. Nieuwe gebieden worden misschien net geopend of nieuwe wegen zijn aangelegd. We proberen altijd gebieden te bezoeken die geen enkele andere reisorganisatie aan kan bieden. Motoren kunnen op plaatsen komen die voor toeristen busjes ontoegankelijk zijn. Maar de wegen zijn niet altijd betrouwbaar en ook het weer kan alle voorspellingen negeren. Deze omstandigheden kunnen het volgen van de voorziene route onmogelijk maken en het zoeken naar een alternatieve route verplichten. Het wegennetwerk in onze bestemmingen is niet vergelijkbaar met Europa, wegwerkers staan niet ter plekke gereed en een alternatieve route ligt niet om de hoek. Een oponthoud kan daarom enkele uren duren maar ook enkele dagen omrijden betekenen.

Deelname
Om mee te kunnen met een van de Motorreizen moet je beschikken over een motorrijbewijs, enige motorrijvaardigheid en een flinke dosis flexibiliteit. Je hoeft geen coureur of motorfreak te zijn. Je flexibiliteit kan in sommige gevallen zelfs belangrijker zijn dan je rijvaardigheid.

Meld je aan op de nieuwsbrief, bekijk onze videos en de reisplanner